Rabu, 27 September 2017

ROJAK SAYUR (PETIS)

Rojak Sayur (Petis)

Assalamualaikum semua pengunjung-pengunjung Halamanku, tqvm atas kesudian dan kunjugan ke Dapo yang comey n menghasilkan menu2 yang ringkas dan simple.. hihihi apa yang tuan tanah tahu masak je.. yang tak tahu? hihihi memang x de lah ye hahahahaha.. seadanya je menu tuan tanah ni.. 
ok lah berbalik kepada n3 kalini, antara menu feberet tuan tanah.. kadang wat rojak tauhu tempe vs sambal kicap, kadang rojak sayur/pecal vs kuah kacang kadang rojak sayur vs kuah petis.. hihihi macam2 versi mengikut selera dan stok bahan yang ada kat lam peti ajaibku itew.. hihhi, asalnya nak wt rojak petis.. tp bahan yang ada x ckp, stok nanas, sengkuang n kangkung x dok.. so apa yang ada kita taram je lah yer, Rojak sayur vs kuah petis.. jom layan

Tauhu Goreng potong Dadu + sayur timun mayang + sayur taugeh celur
vs
kuah rojak petis 

Siap set Rojak

Rojak Sayur vs kuah petis

tu dia.. siap buh kuah petis n sedia di makan.. jom.. sedap ni..

meh tepek resepi mudah

Pes Rojak Petis utk 1 Hidangan

Bahan2
2 sudu cili kisar (cili kering, rebus kisar)
1 sudu petis
1/2 inci belacan
2 sudu gula perang
1 sudu gula putih
3 sudu kicap
1/2 sudu pes asam jawa

Bahan2 rampai sayuran pilihan

2 keping tauhu - goreng potong dadu
1/2 mangkuk sayur taugeh - celur
1/2 mangkuk timun - mayang
1/2 mangkuk buah nanas - mayang (x de stok)
1/2 mangkuk sengkuang - mayang (x de stok)
1/2 mangkuk sayur kangkung - celur (x de stok)

Kacang tumbuk - secukupnya

cara2
1. Gaul semua bahan2 pes petis sehingga sebati.
2. Tambah sayuran pilihan dan gaul sebati
3. Taburkan kacang tumbuk

# Siap, cuma setiap kali wat pes rojak ni, wat sekali banyak n simpan lam peti, bila nak guna senang hihihi ye tak?

Tiada ulasan:

Catat Komen