Selasa, 17 Ogos 2010

Menu Bersahur Ramadhan 6

Salam semua.. maaflah yer ni n3 tertunggak..mm n3 kalini aku nak syer menu bersahur kami berdua pppsssttt... alamat penyakit 'M' yang menggunung ha ha ha.. wat pun jenis gemok n gebus.. so.. kenyang ye tak.. itupun kami berdua x habis.. syedap memang syedap.. kenyang.. memang kenyang.. he he he.. pastu minum susu set.. settle menu bersahur.. jom layan menu bersahur kami..

Pizza Sos Tuna Pedas vs jejari Ketam

ok siap.. sebelum kebakaran

Tu die... panas! panas!

mm struktur roti yang bebetui gebus..
aku bakar sedikit garing so.. rangup n SK kata sangat syedap he he he

jom join resepi mudahku ini..

Bahan Doh:
250 g tepung roti
120 ml susu segar
1/2 sudu teh garam
2 camca besar gula
1 sudu teh yis (instant yeast)
2 sudu besar mentega
2 sudu rempah oregano

Cara membuatnya:

  • Ayak tepung dalam satu bekas, satukan yis segera, garam, gula. Gaul hingga rata. Masuk susu sedikit demi sedikit sambil terus menguli hingga menjadi doh. Kemudian + mentega bersama doh dan terus menguli hingga adunan bersatu mendapat doh yang lembut, licin dan anjal. Bulat2kan doh dan masukkan ke dalam bekas yang telah disapu mentega. Tutup dengan plastic cling dan biar 1 jam atau hingga naik sekali ganda.

  • Keluarkan doh, uli semula tuk buang angin..dan letakkan dan canai doh atas dulang pizza yang telah dilenser dengan sedikit mentega.  letakkan toping yang digemari n taburkan keju (selalu guna keju slice jek) dan rempah oregano. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C selama 15 - 20 minit. Keluarkan dari oven dan boleh dihidang.. mudahkan?          SELAMAT MENCUBA..



2 ulasan:

  1. wahh sedap..sedap..! pizza wt sniri best kan..huhu tk pndai wt masakan ghupa gitu...masakan kg je tahu..

    BalasPadam
  2. To : Kak Fieza79
    syedap kak.. akak boleh cuber.. dulu memula sebelum join blog.. member kata wat guna resepi donut.. memang jadi kak.. bila join blog lagi mcm2 resepi.. cume erma masih guna resepi basic jek.. ulipun pakai tangan.. topingpun ikut suker.. ok erma tepek resepi..

    BalasPadam