Isnin, 8 Oktober 2012

BERGEDIL DAGING

 Bergedil Daging

Salam semua... selamat pagi isnin semua... pagi yang kurang memberangsangkan.. pg tadi kalau tak kuat iman maunyer terusan berselimut he he he hujan di awal pagi memang melesukan hu hu hu ok lah n3 kalini nak tepek menu yang sangat digemari n juga bercinta untuk membuatnyer.. naper? he he he biasalah 'M' he he he.. eh.. takmo malas2 he he he.. ok lah memang sedap dimakan ngan Mee hoon Sup atau Soto... tapi kalau budak aku neh.. mkn ngan nasi panas2 pun jadik he he he tu yang kalau wat buh daging lebey2 he he he.. kalini wat cam biasa guna daging burger.. tu lah stok yang selalu ader kat dalam peti ajaib ku itew.. he he he tapi nak ikutkan cam lagi sedap guna daging burger bab ader perisa he he he sebenarnyer pelbagai versi n cara membuat bergedil neh.. yang penting nama n rasanyer... ok lah jom layan Bergerdil Daging versi aku neh..

 Ni yang dah siap dibentuk n ready untuk digoreng..

 posing dekat sikit he he he

 ha.. tu dia dah siap goreng tunggu di makan he he he
jom erma tepek resepi bergedil versi erma he he he
BERGEDIL DAGING  
Bahan-bahan
  • 7 biji kentang sederhana besar, dikupas kulitnya dan dipotong
  • 3 keping daging burger ( he he he)
  • 2 biji telur, asingkan kuning dan putih
  • 3/4 cawan bawang goreng
  • 3/4 cawan : secekak daun sup dan daun bawang, dicincang 
  • 5 ulas bawang kecil - kisar
  • 2 ulas bawang putih- kisar
  • 2 sudu teh serbuk lada putih
  • garam n gula secukup rasa 

Cara-cara

  1. Panaskan kuali dan goreng kentang yang telah dipotong . Bila sudah masak angkat dan toskan. Kemudian ditumbuk lumat - tumbuk ketika panas lagi mudah hancur n lembut.
  2. Tumbuk bawang merah n bawang putih bersama garam dan serbuk lada putih. Kemudian tumis dengan sedikit minyak sehingga naik bau dan masukkan daging cincang. Masak sehingga daging bertukar warna dan airnya kering. 
  3. perasakan ngan sedikit gula n garam
  4. Campurkan daging yang telah digoreng tadi ke dalam kentang yang telah ditumbuk lumat. Masukkan juga 2 biji kuning telur, bawang goreng,daun bawang dan daun sup. Gaul rata adunan. Kemudian bentukkan seperti bergedil. Bentuk ikut citarasa sendiri.
  5. Panaskan minyak, biar minyak betul-betul panas kalau tidak bergedil senang pecah bila digoreng. Celup bergedil yang telah dibentukkan kedalam 2 biji putih telur yang telah dikocok dan kemudian goreng. Teknik supaya bergedil tidak pecah ialah jangan dibalikkan bergedil sehingga ia betul-betul garing. Insyallah bergedil tidak pecah. SELAMAT MENCUBA..       

16 ulasan:

  1. inilah my fav dulu kini dan selamanya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kak Sari cayalah genglah kita yer.. ermapun suker he he he dulu kini dan selamanya

      Padam
  2. Salam.. nipun suker gak.. nanti mintak mam trylah.. kalau mkn ngan soto sedap kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'salam.. wah-wah-wah untung lah blh pakai order jek he he he

      Padam
  3. Salam.. nipun suker gak.. nanti mintak mam trylah.. kalau mkn ngan soto sedap kan?

    BalasPadam
  4. Salam.. wah rajinnyer ibu ni.. hihi hi.. yatipun suker ni hihihi bila dapat makan ea.. hihihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'salam he he he takde mananyer rajin.. lepas makan berdua he he jom len kali dtg kak erma masak ni lak he he he

      Padam
  5. anak kecil Cm panggil bergedil ni PERDEGIL hehe puas ajar yang betul dia tak nak sebut.Cm suka makan bergedil ni dengan mee soto.Sedap.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha ha ha.. comel gak sebut PERDEGIL.. he he he setuju CM mkn ngan soto memang ngam..

      Padam
  6. salam ermaaa..lamanye akak x mai sini..pekabo? moga sihat2 selalu ye..daapnyer begedil tuh!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Dr... he he hetakpe tuan tanah ni pong bukan main rajin mengupdate n bw he he he.. sampai merata sawang dibuatnyer.. Alhamdulillah sihat2 meh kak mkn ngan soto sedap neh he he he

      Padam
  7. bila ada soto msti nk ada mende ni.. bru ngam kan erma.. baby camna.. tentu dah menendang2...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setujulah kak Zana.. memang ngam bila mkn ngan soto.. Alhamdulillah kak baby sihat.. tu lah dah mula dia bersenamrobik kat dalam tu.. bila checkup Dr. pun kata dia aktif.. sabo jek.. he he he

      Padam
  8. halaman asmara..kitaaaa berduaaaaa.. ecceeh fefeling jenab jen pulak kalau nampak halamanku mengapdate belog dia.. pekabor emma, nak buat onar gak kat sini.. sk sehat?, aishh tertanya sk lak.. sk mu la kan.. hehe..hope emma n sk mu ituw sihat n sweet2 gitu.. skeet begedilllll

    BalasPadam
    Balasan
    1. IIZAAAHHH... he he he sabo jek.. memang berasmaradana nak update blog yang satu neh ha ha ha.. alhamdulillah SK sihat ermapun bertambah sihat... uuiissshhh bukan main tambun erma sekarang ha ha ha.. meh join bergedil neh ceepat t abis.. he he he

      Padam
  9. Kak Sari cayalah genglah kita yer.. ermapun suker he he he dulu kini dan selamanya

    BalasPadam