Rabu, 23 Mac 2011

Ta-koh Sa-ku (Puding Sagu dengan Pati Santan)

Puding Sagu dengan Pati Santan

Assalamualaikum.. semua.. morning2 mmmm semangat ... terlambatkah aku untuk mencuba resepi yang .... sedap.. rugi kalau tak cuber he he he siyes aku dah cuba SK suker.. mkn time sejuk2 nyum2 lembut n nyaman jek.. rasa yang sangat sangat seimbang... syedap...tqvm kepada sahabatku yang rajin Izahdaut mmm memang tidak mengecewakan.. ramai gak yang dah try Kak Mas Duniaku n ramai lagi.. jom layan Puding Sagu Pati Santan...



mmm struktur yang agak lembut..
sedap dimakan ketika sejuk (ais) atau suam.. nyum2

jom erma tepek resepi mudah n sedap ni...
mintak halallah Izah yer..kalau nak yang comei blh terus gi  Dapo Izah yer..

Bahan-bahan ( 6 bekas )


1/2 cawan sagu
1/4 cawan tepung ubi/tepung jagung *saya guna tpg jagung
3 cawan air
1/4 cawan air pandan pekat atau 1 sudu teh pandan paste
2/3 cawan gula (lebih kurang 9 sudu besar)

Bahan2 utk pati santan:

1 cawan santan pekat
1 cawan air
1/2 cawan tepung beras
1 sudu besar gula
1/2 sudu teh garam
Cara-cara

Basuh sagu dan rendamkan lebih kurang 1/2 jam dan toskan.
Masukkan sagu, air, tepung ubi/tepung jagung dan air pandan/pandan paste ke dalam periuk. Kacau atas api sederhana.
Apabila campuran menjadi pekat, masukkan gula dan kacau hingga gula larut dan bancuhan bertukar menjadi jernih.
Sudukan ke dalam bekas dan ketepikan.

**Cara2 utk membuat pati santan:
Campurkan kesemua bahan ke dalam periuk dan kacau atas api kecil sehingga masak dan pekat.
Sudukan ke atas Puding Sagu. Sejukkan dulu baru la dihidangkan




6 ulasan:

  1. uishh.terasa rasa lagi kesedapan puding neh.makan sejukkk sedaap je kan..

    BalasPadam
  2. kak mas dah rasa puding sagu ni...
    sedapppppp...

    BalasPadam
  3. To : Izahdaut
    he he he betultu Zah sejuk n nyaman jek lalu kat anak tekak ni..sukkeeerrrr

    BalasPadam
  4. To : Kak Mas
    hu hu hu erma jek yang lambat kak yer.. hu hu hu aperpun x rugi cuber... sedap..

    BalasPadam
  5. sedapnya makan sejuk2 kan erma

    BalasPadam
  6. mmm sedap.. tgk macam kuih pelita.. rupanyer sago.. sedap tu..

    BalasPadam