Rabu, 24 Jun 2015

BERBUKA RAMADHAN 5 2015

Menu Berbuka Ramaddhan 5

Assalamualaikum semua... bersiaran lagi... semoga u all semua sihat2 yer.. menu apa buka arini? meh ni nak tepek n3 menu berbuka kami.. menu simple.. Spageti bolognes.. satu menu jer buka arini.. amacam... simple kan? tu lah di Dapo Halamanku ni semua nya yang mudah, cepat n sedap cewah... ayat org malas.. hihihi sorry yer u al... ni saja nak share.. setakat beberapa tahun n sehingga sekarang.. Alhamdulillah erma n SK kami x gi Bazar Ramadhan... kenapa? mmmm malas nak singgah ngan ramai org kan.. dah tu kawan2 share mahal... biasalah.. nak wat camana.. jadinya.. memang tak lah kami ke Bazar ni.. balik umah masaklah apa yang ada n sempat.. insyaallah dah tentu bersih n halal.. hahahahah.. nak sebut sedap tak tentu lagi hihihi.. jom layan menu berbuka kami..

Spageti Bolognes
ada sesapa nak resepi ker... meh tengok SINI  atau meh erma tepek resepi.. selamat mencuba

Bahan-Bahan:
½ paket spaghetti

Kuah :
250 gram daging cincang
5-6 sudu besar sos tomato 
5-6 sudu besar sos cili
3 Labu  bawang besar dipotong dadu
3 biji buah tomato dicincang
2-3 sudu gram mentega (butter)
1/2 cawan susu segar
2-3 kpg cheese
2-3 sudu serbuk/ rempah Origano
Garam n gula secukup rasa 

Cara: 
* Spaghetti direbus. Apabila spaghetti sudah lembut, masukkan sedikit mentega, kacau dan toskan airnya. 

   - Apabila spaghetti sudah ditoskan airnya, ambil sedikit minyak zaitun dan masukkan ke dalam spaghetti        dan ratakan hingga kena pada semua spaghetti  bagi mengelakkan spaghetti daripada melekat

* Panaskan periuk dan cairkan mentega. 
* Masukkan daging cincang. Kemudian dikacau hingga empuk. 
* Kemudian masukkan bawang besar dan kacau. 
* Masukkan tomato yang dicincang dan kacau hingga sebati.
* Jika kuah terlalu pekat tambahkan sedikit air. Biar hingga mendidih. Apabila kuah mendidih, masukkan      sos tomato dan Sos Cili kacau perlahan - lahan. 
* + Susu n cheese... + air secukupnyer sekiranyer kuah terlalu pekat..
* Akhir sekali masukkan garam n secukup ras + serbuk Origano.. seimbangkan rasanyer..
 Biar hingga masak. 



SELAMAT MENCUBA..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan