Rabu, 10 Mac 2010

Muffin Coklat 2


Possing maut maffinKu itew..
Salam semua...next n3 ok... sebelum tu aku nak story mory sikit pasal sejarah he he he ... aritu aku memang ader gitau member2 pasal oven aku yang sakit... ader yang srh gi jumpa Dr. tuk servis n ader gak suruh masuk wad... bila dtimbang tolk n bahagi...SK kata terus masuk wad... hu hu hu masuk kotak balik... coz x berbaloi ngan usia da 8 tahun... bleh tak... banyak perkara yang menguatkan keputusannya so aku ikut jek... memang sadis... banyak berbakti ok... dari aku mula kenal wat muffin n segala menu bakar membakar ni... tapi nak wat camana semua ader jangka hayatkan....
Ok... setelah menyepi tanpa oven 2 bulan + - aku ngah bz nak walimah.... habis kenduri...10 Feb 2010 genab usia perkahwinanKu 2 bulan...SK telah membelikan oven baru + thermo elec.... betulke ejaan ku ini hantam sajelah... sangat happy... walaupun murah n jenama ELBA jek.. tapi aku happy.. aktiviti membakarku on semula he he ... bleh camtu... setelah aku kukus mengukus jek... kalini dia datang lagi... n hasilnyer... alhamdulullah mekasih SK... tu lah story mory sejarah oven baruku...
k... skang ni dah beberape menu dah kuar dari khidmat oven ku itew.. n muffin ini... jom layan muffin ni... banyak ni... jangan segan ambil sorang seketui..

Ha tudia panas! panas! panas! kuar dari oven...

SK senyum jek balik keje semalam... aku pun happy moga aku terus merajinkan diri ye he he he.. bak kata SK..." Happy tgk ayang happy...x masalah oven lagi..." eee malunyer.. selalu merungut pasal oven yang meragam tu... skang tidak lagi.. thank's SayangKu.. eleh hasilnyer tuk die juga.. Jom syer resepi..

Bahan2 nye..


  • 2 cawan gule halus
    1 3/4 cawan tepung gandum
    3/4 cawan serbuk koko
    1 sudu kecil baking powder
    1 sudu kecil soda bicabonat
    sedikit garam
    1 cawan susu segar
    2 biji telur (pukul sedikit)
    1/2 cawan minyak sayuran/masak
    2 sudu kecil esen vanila
    1 cawan air mendidih

  • Care2 nye..
    ayakkan tepung gandum,serbuk koko,baking powder,soda bicabonat & garam
    masukkan gula & gaul sebati masukkan susu,telur,minyak & esen vanila kedalam bancuhan tepung & dipukul lame sedikit +/- 5-7 minit. masukkan air mendidih kedalam bancuhan,make bancuhan akan menjadi cair sedikit.kacau sebati tuang kedalam paper cup 3/4 penuh bakar pada suhu 180c selama 20-25 minit

  • SELAMAT MENCUBE...

2 ulasan:

  1. wah wah...mai seketui... moist tak?

    BalasPadam
  2. Salam Izah meh lah memang moist sesangat tapi malulah... Umah Izah lagi aneka muffin... ti nak try muffin2 tu.. he he he.. jemput2 banyak ni...

    BalasPadam