Jumaat, 13 November 2009

Tepung Pelita


Balik kejer hujan hu hu hu sejuk.... so aku tak leh jahit coz cuaca tak mengizinkan ngan kilat sabung menyabung.... he he aku ke dapo n tara...........tepung pelita... tapi kat umah x pewarna hijau so...aku blend daun pandan jek...warna x beraper cute...warna asli daun pandan jek.... kalau biasa makan tepung pelita made in johor, tang warna hijo tu ader sengkuang... so aku wat ikut johor stail cewah... yang penting success n aku gumbira...aku masuk kat bekas kecil2 n plan nak bawa gi keje.. aku? x beraper ngan kuih2 ni cuma wat jek...jom layan..

Lega...ok rupa n rase...


Tepung PelitaKu...

Jom nak cube... resepi nie..


Bahan-bahan
1 cawan tepung beras
1 cawan gula
5 cawan air
4 sudu besar tepung beras(ratakan)
1 biji kelapa diperah jadi 4 cawan santan
4 helai daun pandan dimesin dgn sedikit air
sedikit kapur dan sedikit garam

Cara-cara
Tepung, air, gula, air daun pandan dan air kapur dibancuh hingga sebati .
Perah santan, masukkan tepung yg 4 sudu tadi dan garam. Kacau sehingga sebati dan ketepikan.
Masakkan tepung yg diadun dan kacau hingga masak dan berkilat Aku sagatkan buah sengkuang n masukkan ketika adunan betul2 masak n berkilat...
Bila dah masak masukkan dalam acuan yang disukai. Kalau daun pandan@pisang lagi sedap.
Masak santan yg diadun tadi dan kacau sehingga pekat.
Angkat santan dan curah ke atas tepung yg di dalam acuan tadi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan