Khamis, 22 Julai 2010

Rojak Buah


Rojak Buah
Salam semua... n3 kalini aku nak tepek menu kudap2 aku n SK... Rojak Buah yang aku taram jek aper yang ader kat stok Bakul Buah-buahan kami tu.. ha ha ha.. tang kuah tu aku wat sendiri... cayer? akupun x cayer... jom aku nak syer satu story kat korang... selain pengalaman... mungkin menjadi kenangan hidupku..
"Kisahnyer bermula bila member x-officemate.. citer kat office lame... Dia dah berkahwin n punya seorang cahayamata..pada masatu... Suaminyer nak buka gerai burger sideincome katenyer...member akuni lak nak jual rojak buah... die pernah request kat seorangni tuk beli kuah rojak coz member ni ader bisness rojak buah... hari berganti minggu n x bagi tuk jual kuah tu kat member aku ni.... member aku (H) mengadu nasib sedihnyer pada (K.A)... n K.A minta H jumpa aku n minta tolong.... huh sumpah aku x tahu n pandai kuah rojakni... H merayu n minta tolong sesangt kat aku..'Akak tolonglah... K.A kata akak pandai raser n tau nak wat camana? Fuh.. raser nak pitam.. antara kesian n x tahu.... so aku duduk di pejabat sambil berfikir... DeqNa tegur n meyakinkan yang aku boleh tolong...subhanallah... yang memberi ilham.. aku menulis menu n cara nak wat kat sehelai notepad ... aku pesan kat H.. kalu ok atau x tolong gi tau... So H balik ngan happy die mencubanyer... subhanallah syukur.. jadi n sedap.. dengan sayu dia bagitau... 'K.erma tqvm sayer dah niaga rojak buah ngan resepi akak.. ramai puji sedap... Saya simpan lagi kertas resepi kak Erma dalam satu teko kat dapo umah sayer....' Satu hari H belanja member office rojak buah yang dibuat sendiri..." ya.. memang sedap kuah yang aku beri resepi n x pernah aku buat resepi itu...
 Aku termanggu... aku x pandai.. malah x pernah wat pun.. syukur alhamdulillah dengan pertolongan Allah... itu semua kisah 3 tahun yang lalu.. n aku listkan resepi itu untuk diriku sendiri... Percaya atau tidak...ia antara kenangan terindahKu...
Wat kuah tu x bayak n ader aku simpan sikit tuk bila2 nak merojak..
sorry xde stok kacang tanah/ bijan he he he
he he he stok buah yang ader kat bakul buah azimatku itew he he he
Jom aku tepek resepi Kuah Rojakni...
Bahan2


  • 15 tangkai cili kering dikisar (ikut kepedasan)
  • 5 sudu gula perang/ kabung
  • 5 sudu gula pasir (ikut kemanisan.. selalu kuah rojak memang agak manis)
  • 1inci Belacan (dibakar)
  • 1-3 sudu Petis /pes Udang (boleh kurang sebab dah ader belacan) 
  • 1/2 cawan air asam jawa
  • 5sudu kicap lemak manis (agak2)
  • 5-7 sudu tepung pulut (untuk memekat n melikatkan)
Cara2
  • masak cili yang telah dikisar didlm periuk dengan api sederhana.. perlahan hingga masak... + gula perang + gula putih.. cili akan berubah warna..
  • + belacan, petis dan air asam jawa... terus masak... lagi lama lagi baik.. bila bahan bebetul masak akan lebih tahan lama...
  • + kicap.. selain rase akan merubah warna.. agak kehitaman...
  • + tepung pulut... semakin lama bahan akan menjadi semakin likat n berat... masak sehingga betul2 masak ini untuk mengelakkan kuah cepat basi kerana ader adunan tepung...
  • Kuah akan menjadi likat, pekat dan berkilat... perasakan.. anda boleh + atau - mengikut sedap raser..

SELAMAT MENCUBER

9 ulasan:

  1. aik..tak bagi ke list resepi tu? eheehehehe... sodap tuh..tak penah buat kuahnya..sik beli je

    BalasPadam
  2. To : Izahdaut
    Sorry geng... panjang sangat taip story sampai lupa nak tepek resepi... memang sedap zah he he he he perasan... cuber yer..

    BalasPadam
  3. Kena cuba ni...tak pun Erma ( dgn suara manja) nak sebotol bole....

    BalasPadam
  4. TO : K.Azian
    he he he memang kena kak.. senang n syedap.. boleh kakakku campur wang penghantaran.. = Tahu Anura 1 pinggan ha ha ha ha... Sayang akak..

    BalasPadam
  5. meleleh air liur ni..apple hijau tu sedap..masam-masam manis:)

    BalasPadam
  6. To : cikmanggis
    he he he memang best kak.. sesekali layan rojak buah ni.. sebenarnyer dah itu jek yang ader dlm stok ha ha ha

    BalasPadam
  7. eh erma..petis udang tu kan..kan..kan..nak cari kat ner? dia pek mcana?kalau letak udang kering je tak leh ke?ngehehe...betul gak tu ma..kata kak azian tuh..manja gak ni...maa...sebotol bleh?kekekee

    BalasPadam
  8. To : Izahdaut..
    mmmm... pernah tgk kapur sirih dlm bekas.. cam jual kuah rojak siap tu? bukan pek atau botol.. bekas warna biru tutup merah.. rm 2.90.. kalu belah utara mkn laksa ngan petis.. tapi kalu susah2 sgat ok gak ngan belacan tu.. he he he percubaan.. tapi kat kedai runcit selalu ader...

    BalasPadam
  9. sedapppp erghhh!! terliur memalam ni... mana nak carik rojak buah memalam ni.. huhuhu

    BalasPadam