Isnin, 26 Januari 2015

MENU PERTAMA (1) AZFAR (16 Jun 2014)

 Bento Azfar

Assalamualaikum semua... harap semua sahabat2 n pengunjung2 halamanku berada dalam kesihatan yang baik.. Maaf lama sebenarnyer ingin ku kongsikan banyak perkara berkaitan Azfar Putera kami... namun tiada kesempatan... n3 kali ni nak berkongsi berkenaan Menu pertama Azfar... lambat kan mula bagi azfar makan...(usia Azfar 1thn 4bulan 15hari) hihihi kalau ikutkan niat n hati memang x mo bagi azfar mkn sehingga usia 2thn... sunnah... namun dek desakan family aku gagahkan juga lah.. (doktor tak tau neh.. Azfar belum menjamah aper2 makanan) Pengasuh Azfar juga setuju dengan aku.. katanyer Azfar ok jer dengan bekalan susu (susu badan) yang aku bekalkan.. untuk pengetahuan semua aku berazam n Alhamdulillah dengan Izin Allah Azfar full breasfeed.. So memang kuatlah semangat aku untuk x mo bagi Azfar makan lagi walaupun doktor dah gitau Azfar dah boleh diberi mkn ketika usia 6 bulan... bayangkan walau Azfar belum diberi makan (selain BM) tapi Alhamdulillah setiapkali checkup.. memang berat badannyer bertambah.. ketika 1 thn berat badannyer 11kg... Alhamdulillah.. hihihi
bila didesak... takutkan anak tak biasa dengan makanan... aku mula memulakan menu time neh usia Azfar 1t 4bln 15hari... Jom layan menu Pertama Azfar

 Bubur Nasi (cair)
Ku masakkan bubur nasi + lobak merah.. aku x mo wat puri2 neh.. so aku masak bubur Azfar ni selama 2 jam.. lebih kepada kanji nasi bab sangat cair.. lobakpun sgt lembut.. so bila nak suap makan lenyek jer pakai sudu... time ni Azfar dah ader gigi.. gigi Atas 4 gigi bawah 2...

 Pek utk 2x makan

 Apron Makan Azfar

 Ku bekalkan sedikit biskut..


 Pek sesiap dlm bekas..

Misi Menu Azfar neh 2 minggu sahaja.. bila respon pengasuh ok.. Azfar masih menyusu 2 jam sekali, 5oz sekali n 20oz sehari... aku stopkan makanan Azfar.. maknanyer Azfar x perlu sgtpun makanan neh.. dengan menjaga pemakan.. Azfar kenyang dengan (BM) sahaja.. Alhamdulillah..

Siap.. Time neh Azfar baru minum air kosong.. n Air yang aku bekalkan adalah Air Zam-Zam
terima kasih kepada Ustazah Zati.. beli air zam-zam ngan dia n dapat harga Murah.. 10litle RM 90.
inilah permulaan pertama Azfar Mula makan n Menu Azfar ku susun...2 hari sekali untuk makn bubur neh.. saiznyer bekas kecil ini = 4 sudu makan bubur...
Insyaallah akanku kongsikan lagi berkaitan pemakanan Azfar & Azfar full breasfeeding n3 akan datang.. untuk perkongsian dan kenangan yg ingin ku rakamkan di Halamanku...

2 ulasan:

  1. Salam Erma..Lamaaaa tak menatapi wajah bujang kecik Azfar.Klu ada masa..letak ler sekeping -2 gambar Azfar...kak atie tingin nak tgk :D

    BalasPadam
  2. Salam ziarah erma..
    tak sangka terjumpa di alam maya..

    dari sahabat lama
    Arabiah Kluang...

    BalasPadam