Selasa, 12 November 2013

Daging Dendeng (Kak Maizan)

 Daging Dendeng

Assalamualaikum semua.. menemui kembali menu berasaskan Daging Korban.. cuma aritu n3 tang tulang.. ni tepek menu daging pulak yer... selalu dengar dari officemate aka Kak Maizan pasal daging dendeng neh.. dia pun diturunkan resepi dari x-officemate.. versi Indonesia katanyer.. tak kisah lah janji mudah di sediakan n sedap.. mudah tak mudah juga bab menu neh bukannyer boleh main lebur2 tumis2 cam tu... ada jugak stepnyer cuma dah dok selalu dengar, kebetulan ader stok daging neh teringin nak mencubanyer he he he

 Daging Dendeng

Alah membuat sedap memakannyer he he he.. terima kasih kepada Kak Maizan yang berkongsi resepi mudah n sedap neh.. Betul kata kak Maizan.. boleh tumbuh masel2 kat lengan neh.. maklumlah semua proses tumbuk menumbuk he he he...wat tak banyak tapi puas jugaklah kami berdua layan...
Jom aku tepek resepinyer.. selain untuk di kongsi bersama untuk rujukan tuan tanah akan datang he he he..

Daging Dendeng

250g Daging - potong nipis
1 inci Halia (mayang)
5 ulas Bawang putih (ketuk)
Cili Api secukupnya (mengikut kepedasan)
9 ulas bawang merah
3 biji tomato

Cara2

1. Rebus Daging yang telah di hiris nipis bersama bawang putih (diketuk) dan Halia yang dimayang.
2.Tumbuk Daging yang telah direbus dan goreng.
3. Tos dan ketepikan.
4. Tumbuk cili api + bawang merah + buah tomato (tumbuk lagi sedap) x mo guna blender tau..t byk air..
5. tumiskan bahan tumbuk sehingga terbit minyak n masak... + perasa secukupnya.
6. Masukkan dan Gaulkan Daging yang telah digoreng.
7. Terus masak n gaul sebati n kering...
8. Siap dihidang.. sesuai dimakan ngan nasi panas2 atau nasi berperisa..nyum2

                                                SELAMAT MENCUBA



4 ulasan:

  1. Salam Erma.Apa kabar skrg?Makin bz yer...si comey tu apa kabar lak...makin bolat gamaknya yer.Dh pandai apa dia skrg?...Gerammmm....

    BalasPadam
  2. Salam Erma, daging dendeng mmg kesukaan semua org. Lama juga tak buat, konon nak kurangkan mkn daging...hehe

    BalasPadam
  3. Salam wah cam tu pulak resepinya.. ader buah tomato? selalu cam sambal merah tu.. blh try ni.. nampak sedap bahan pun tak banyak..

    BalasPadam
  4. akak suka dendeng tapi nak menumbuk tu yg tak tahan

    BalasPadam